Prijeđi na glavni sadržaj
Bosch u Hrvatskoj
Povijest tvrtke

Rekonstrukcija 1946.-1959.

Teško oštećeni toranj Boscheve prve tvornice u Stuttgartu (1945.)

Na kraju Drugog svjetskog rata Bosch je po drugi put izgubio svoje međunarodne lokacije. Veliki dijelovi proizvodnih pogona bilo je uništeno. Naredna dva desetljeće posvećena su rekonstrukciji no i pokretanje novih linija poslovanja.

Crtež građevinskog radnika kod zgrade

S ručnim kolicima i lopatama — rekonstrukcija kod Boscha

Do 1945. više od 50 posto svih Boschevih proizvodnih pogona bilo je uništeno bombama Saveznika. Njegova ključna uloga kao ratnog dobavljača za vojna vozila učinilo je Bosch strateškom metom. Sada je tvrtka morala počistiti, izgraditi i stvoriti radna mjesta za suradnike.

Nešto od uništenja bilo je vidljivo još dugo nakon rata. Teško oštećeni toranj Boscheve prve tvornice u Stuttgartu (1945.)
Nešto od uništenja bilo je vidljivo još dugo nakon rata. Teško oštećeni toranj Boscheve prve tvornice u Stuttgartu (1945.)
Jednu godinu nakon kraja rata, znakovi izgradnje jasno su bili vidljivi na većini desetkovanih tvorničkih pogona u Stuttgartu. (1946)
Jednu godinu nakon kraja rata, znakovi izgradnje jasno su bili vidljivi na većini desetkovanih tvorničkih pogona u Stuttgartu. (1946)
Kontrola kvalitete svjećica u pogonu u Bambergu (1950.). Tradicionalni proizvod je prvotno proizveden 1902. i jedan je od razloga za brzi ekonomski oporavak nakon 1945. godine.
Kontrola kvalitete svjećica u pogonu u Bambergu (1950.). Tradicionalni proizvod je prvotno proizveden 1902. i jedan je od razloga za brzi ekonomski oporavak nakon 1945. godine.
Bosch slavi milijuntu pumpu za ubrizgavanje dizela i predvorju pogona u Feuerbachu (1950.). To je također mjesto gdje je taj uspješni proizvod po prvi puta krenuo u proizvodnju 1927. godine.
Bosch slavi milijuntu pumpu za ubrizgavanje dizela i predvorju pogona u Feuerbachu (1950.). To je također mjesto gdje je taj uspješni proizvod po prvi puta krenuo u proizvodnju 1927. godine.
/

Svjećice i tave — preživljavanje razdoblja nakon rata

Kako bi bili u mogućnosti ponovno zaposliti suradnike i platiti njihove plaće, Bosch je ponovno počeo proizvoditi lonce od čeličnih kaciga, ručna kolica i kišobrane iz ruševina tvrtke. Suradnici su mogli koristiti te predmete sami ili mijenjati ih za druge potrepštine. Prvi kompleksniji proizvod bili su svjećice — za vojna vozila Saveznika.

Žmigavac koji je ovdje krenuo u proizvodnju 1949. godine bio je potpuni novitet. Oni su zamijenili automobilske indikatore za smjer koje je Bosch počeo proizvoditi 1927. godine. (1950)
Žmigavac koji je ovdje krenuo u proizvodnju 1949. godine bio je potpuni novitet. Oni su zamijenili automobilske indikatore za smjer koje je Bosch počeo proizvoditi 1927. godine. (1950)
Nakon rata Bosch se ponovno usredotočio na stare jakosti — istraživanje i razvoj te inovacije koje oni stvaraju. Boschevi istraživači počeli su razvijati elektronski mikroskop 1948. za vlastita istraživanja materijala. (1950)
Nakon rata Bosch se ponovno usredotočio na stare jakosti — istraživanje i razvoj te inovacije koje oni stvaraju. Boschevi istraživači počeli su razvijati elektronski mikroskop 1948. za vlastita istraživanja materijala. (1950)
Kvaliteta je uvijek bila ključni kriterij kod Boscha. Randomizirana testiranja — kao ovdje kod proizvodnje sirena — stoga je bilo obvezno. (1950)
Kvaliteta je uvijek bila ključni kriterij kod Boscha. Randomizirana testiranja — kao ovdje kod proizvodnje sirena — stoga je bilo obvezno. (1950)
/

Izvršitelj oporuke Roberta Boscha i predsjednik upravnog odbora.

Robert Bosch umro je 1942. godine. Upravitelj njegove ostavštine rekonstruirao je tvrtku u skladu s njegovim željama i oporukom nakon 1945. godine. Cilj je bio generiranje profita, ali i nešto od viškova prenijeti u dobrotvorne svrhe. Hans Walz vodio je tvrtku kao nasljednik osnivača do 1963. godine.

U oporuci koju je napisao četiri godine prije svoje smrti 1942. godine, Robert Bosch tražio je jaki daljnji razvoj tvrtke. Nije zadao određeni smjer ali umjesto toga zadao orijentacijske točke koje bi trebale pomoći izvršiteljima , na slici ovdje, upravljati tvrtkom. (1954)
U oporuci koju je napisao četiri godine prije svoje smrti 1942. godine, Robert Bosch tražio je jaki daljnji razvoj tvrtke. Nije zadao određeni smjer ali umjesto toga zadao orijentacijske točke koje bi trebale pomoći izvršiteljima , na slici ovdje, upravljati tvrtkom. (1954)
Hans Walz naslijedio je Roberta Boscha kao glava tvrtke (1953).
Hans Walz naslijedio je Roberta Boscha kao glava tvrtke (1953).
/

Antitrustovski postupak — strah od gubitka

Težnje Nacionalnih socijalista za svjetskom moći bila je moguća samo uz pomoć snažnih gospodarskih tvrtki. Stoga su Saveznici namjerili rastaviti velike Njemačke korporacije, uključujući i Bosch. No tvrtka je rasla organski što znači da individualni dijelovi nisu bili održivi samostalno. Na kraju je Boscheva tvrtka skoro ostala netaknuta, iako je morala otkriti patente konkurenciji na korištenje.

Bosch se okrenuo automobilskim utrkama kako bi pomogao obnoviti svoje poslovanje tijekom 1950ih, prvotno kao servis za utrke za održavanje i ugradnju rezervnih dijelova 1937. godine. Uspješno korištenje Boscheve tehnologije pod najoštrijim uvjetima bilo je odličan marketing za pouzdanost i izdržljivost.
Bosch se okrenuo automobilskim utrkama kako bi pomogao obnoviti svoje poslovanje tijekom 1950ih, prvotno kao servis za utrke za održavanje i ugradnju rezervnih dijelova 1937. godine. Uspješno korištenje Boscheve tehnologije pod najoštrijim uvjetima bilo je odličan marketing za pouzdanost i izdržljivost.
Boschevo sjedište u Stuttgartovoj ulici Breitscheidstrasse bilo je osvijetljeno svaku večer (1951.) To je mjesto gdje su Boschevi se menadžeri i predstavnici Saveznika svađali oko budućih antitrustovskog postupka protiv tvrtke.
Boschevo sjedište u Stuttgartovoj ulici Breitscheidstrasse bilo je osvijetljeno svaku večer (1951.) To je mjesto gdje su Boschevi se menadžeri i predstavnici Saveznika svađali oko budućih antitrustovskog postupka protiv tvrtke.
/
Crtež stiliziranog globusa s poznatim znamenitostima poznatih glavnih gradova diljem svijeta.

"Proizvedeno diljem svijeta" — novi putevi do međunarodne tvrtke

Prije nego li je Hitler preuzeo moć, 50 posto Boscheve prodaje dolazilo je iz međunarodne prodaje. No nakon 1945. godine bila je gotovo pa na nuli i međunarodna imovina tvrtke bila je zaplijenjena. Zahvaljujući dobrim odnosima s dugogodišnjim partnerima i brzo rastućim tržištima u zemljama kao što su Brazil i Indija, izgradnja globalne mreže polako je krenula. Istodobno, trajat će do 1960. godine da se međunarodna prodaja ponovno premaši brojku od 20 posto.

Tijekom 1950ih, proizvodnja se još uvijek uglavnom odvijala u Njemačkoj. Rafinirana logistika bila je potrebna kako bi izvozili diljem svijeta. Sustav pokretne trake za pakiranje tada je bila najmodernija tehnologija. (1951)
Tijekom 1950ih, proizvodnja se još uvijek uglavnom odvijala u Njemačkoj. Rafinirana logistika bila je potrebna kako bi izvozili diljem svijeta. Sustav pokretne trake za pakiranje tada je bila najmodernija tehnologija. (1951)
Bosch je započeo s postavljanjem proizvodnih pogona diljem svijeta tijekom 1950ih. Boscheva lokacija u Claytonu u blizini Melbourna u dobavljao je automobilsku industriju Australije s elektronikom kao što su sustavi paljenja, brisači, sirene, generatori, pokretači i svijetla. (1960)
Bosch je započeo s postavljanjem proizvodnih pogona diljem svijeta tijekom 1950ih. Boscheva lokacija u Claytonu u blizini Melbourna u dobavljao je automobilsku industriju Australije s elektronikom kao što su sustavi paljenja, brisači, sirene, generatori, pokretači i svijetla. (1960)
Boschevo istraživačko vozilo u dvorištu flote u Stuttgartu opremljeno je s brojnim svijetlima i sirenama iz svijeta. Ono je korišteno za probne vožnje u cestovnom prometu. (1954)
Boschevo istraživačko vozilo u dvorištu flote u Stuttgartu opremljeno je s brojnim svijetlima i sirenama iz svijeta. Ono je korišteno za probne vožnje u cestovnom prometu. (1954)
/

Elegancija u savršenstvu — potrošačka tehnologija

U ranim 1950ima Bosch je na tržište doveo proizvode koji odražavaju njemačko i europsko ekonomsko čudo i zadovoljio potrošačke potrebe ljudi kada su teška vremena došla kraju. Primjeri uključuju kuhinjske aparate i električne odvijače za one koje vole uraditi sami. Proizvodi perjanice kao što su autoradio prodavali su se u milijunima.

Među proizvodima koji su lansirani tijekom 1950ih bila je perilica za rublje, ovdje na brošuri za oglašavanje iz 1958. godine.
Među proizvodima koji su lansirani tijekom 1950ih bila je perilica za rublje, ovdje na brošuri za oglašavanje iz 1958. godine.
Bosch je lansirao prvi hladnjak već 1933. godine, ali postao je zaista cjenovno prihvatljiv nakon što je masovna proizvodnja počela nakon rata, što štedi i vrijeme i novac. (1958)
Bosch je lansirao prvi hladnjak već 1933. godine, ali postao je zaista cjenovno prihvatljiv nakon što je masovna proizvodnja počela nakon rata, što štedi i vrijeme i novac. (1958)
/

Boschevi kuhinjski aparati

Prodajni scenarij za prerađivač hrane u prodajnom outletu u Stuttgartu (1962.)

Nova zora sviće u kuhinji

Boschev prerađivač hrane nazvan je dvije stvari pri lansiranju. Ime toga modela bilo je “Neuzeit” i proslavljen je kao pomagač seoske žene. Kupcima u urbanim okruženjima obećano je novo razdoblje najmodernije kućanske tehnologije koja će olakšati kućanske poslove.

Za seoska domaćinstva bio je primamljiv zbog načina na koji će olakšati preradu velike količine hrane. Jedan od razloga bio je pretežno velika kućanstva s velikim brojem djece, drugi potreba za brzom pripremom voća i povrća kako bi ih sačuvali za kasniju uporabu — primjerice zamrzavanjem ili pripremom džemova i zimnice.

“Neuzeit” je bio multifunkcionalan uređaj koji je mogao rezati, mijesiti tijesto, ribati, cijediti i čak i guliti krumpire,

Fotografija: Prodajni scenarij za prerađivač hrane u prodajnom outletu u Stuttgartu (1962.)

Ponovno uvođenje starih favorita — ubrizgavanje benzina u automobilima

Gutbrod Superior bio je prvi putnički automobil koji je opremljen s Boschevim ubrizgavanjem benzina. To je smanjilo potrošnju do 20 posto u usporedbi s karburatorima i podizanjem performansi. (1952)
Gutbrod Superior bio je prvi putnički automobil koji je opremljen s Boschevim ubrizgavanjem benzina. To je smanjilo potrošnju do 20 posto u usporedbi s karburatorima i podizanjem performansi. (1952)

Tehnologija koja se koristi u mnogim Boschevim proizvodima i dalje je dolazila iz predratnog doba. No inovacije su bile potrebne kako bi postali i ostali konkurentni. Ubrizgavanje benzina koje je Bosch razvio za avionske motore, pojavilo se kao inovacija u automobilima početkom 1950ih iako je trebalo desetljeće da se etablira kao standard.

Bosch odvijač

Bosch odvijač za one koji urade sami — s praktičnim koferom (1952.)

Električni alat za domove

Pomama za uradi sam principom postala je lukrativni posao za Bosch. Lansiran 1952. godine, Boschev električni odvijač mogao s koristit na mnogo različitih načina s obzirom na odabrani nastavak — kao bušilica, odvijač, brusilica ili čak trimer za živicu. Ta je ponuda izrodila potpuno nov poslovni segment u Europi za još uvijek pretežito mušku platežnu moć — "uradi sam", što se odvijalo uglavnom u podrumima i garažama.

Cjelokupni set sa standardnim nastavcima prodavao se u koferu ili drvenom ormariću za montažu na zid. Bosch je razvio i drugu ključnu liniju električnih alata na takav način, kako bi nadopunio svoju liniju profesionalnih električnih alata za građevinarstvo, uključujući i udarne bušilice.

Fotografija: Bosch odvijač za one koji urade sami — s praktičnim koferom (1952.)

Elektronika — poslovna linija s dalekosežnim posljedicama

Bosch je započeo s razvijanjem elektroničkih komponenti sredinom 1950ih. Prva od njih bila je "varioda" koju je Bosch počeo proizvoditi 1958. godine. Zatim su uslijedili tranzistori i od 1970. integrirani krugovi. Skeptici su kritički promatrali no razvijeni su s entuzijazmom i zasadili su prvo sjeme u području elektronike što je danas jedan od ključnih poslovnih sektora za Bosch.

Nespektakularna komponenta — jedva veličine graška i neprepoznatljiva na fotografiji generatorskog regulatora. Nakon početka serijske proizvodnje 1958. godine, ta je inovativna poluvodička komponenta poboljšala način na koji generator puni baterije — posebice kada je besposlen u stacionarnom prometu.
Nespektakularna komponenta — jedva veličine graška i neprepoznatljiva na fotografiji generatorskog regulatora. Nakon početka serijske proizvodnje 1958. godine, ta je inovativna poluvodička komponenta poboljšala način na koji generator puni baterije — posebice kada je besposlen u stacionarnom prometu.
Rane elektroničke komponente iz Boscha temeljene su u početku na germaniju, nakon toga na silikonu i kristalima. Slika prikazuje proizvodnju kristala germanija. (1961)
Rane elektroničke komponente iz Boscha temeljene su u početku na germaniju, nakon toga na silikonu i kristalima. Slika prikazuje proizvodnju kristala germanija. (1961)
/